Aaltojen laulua

Päivän kohokohta: villakerrasto yllä paksun peiton alla takana 20 km kävely, suihku ja pyykki sen jälkeen! Tämä yö Mougas-nimisessä merenrantakylässä.

Illalla

emme lähteneet enää syömään päästyämme albergaan. Emme jaksaneet. Huoneessamme nukkui portugalilaisia ja Zara kuului keskustelevan jotain heidän kanssaan. Minä vajosin vuoteen uumeniin, olin väsynyt. Hammaskiskot suuhun etten narskuttele ketään hereille yöllä ja tulpat korviin.

En tosin narskutellut,

mutta klo 4 edellisen yön tapaan kännykkäni alkoi kiekua kukon laulua ja herätellä huonekuntaa. En tiennyt minne säntäisin, kun yritin etsiä kaulapussia lakanapussini sisältä. Kukko jatkoi kiekumistaan ja minä kännykkäjahtia.

Sen jälkeen

valvoskelin ja torkuin, kunnes Zara alkoi herätellä. Koko huonekunta nukkui yli seitsemään, mikä on kuulemma harvinaista.

Luulin olevani

nopea kaikessa, mutta luulo ei ole tiedon väärtti. En löytänyt rinkasta mitään. Kaikki oli väärässä paikassa ja kätevä läpinäkyvä meikkipussini kahinallaan veti vertoja kukon kiekumiselle.

Matkaan selvittiin

ja klo 8.45 painelimme jo aamukahvilasta caminolle. -Rinkkakuva kahvilasta. Aamu oli pilvinen, +14, t-paita ja hame, välillä takki.

Päivän reitti

kulki meren rantaa kuten jatkossakin. Meri pauhasi ja vaahtopäät hyökyivät rantaan. Zara totesi, ettei hän ole ennen nähnyt merta myrskyävänä, vaikka on tuullut kovasti. Nytkin tuuli, mutta suurin osa matkasta reittimme jäi tuulelta suojaan.

13 km taivallettuamme

saavuimme ruokapaikkaan. Jaloissa oli jo vähän aikaa tuntunutkin, että ne ovat olemassa. Vesipussin täyttö ja matka jatkui. Aurinko oli tullut esille, voidetta iholle.

Meren humina

jatkui voimakkaana, kukkien loisto sykähdytti. Tämän tästä kyykähdin kuvaamaan. Pitkään kävelimme itseksemme tai kaksittain. Kapeita polkuja, kivillä aidattuja teitä, ja kadun viertä. Onko tämä totta, että saamme olla täällä, olemme kyselleet toisiltamme ihmetellen pitkin päivää.

Cafe con leche,

maitokahvi. Sitä joimme isot kupilliset talon tarjoamien pikkuisten croissanttien kanssa, mutta jatkoimme matkaa pikaisesti, ettemme ehdi hyytyä. Kuivatut viikunat rinkkani taskusta antoivat meille kaivattua energiaa.

Buen camino,

toivottavat jotkut vastaantulijat. Joku rakkoja jaloissaan paranteleva englantilainen istui kahvilassa, vaihdoimme kuulumisia.

Yksi ikärouvista

on nukahtanut, kaksi venyttelee. Kirjoitettuani minunkin on venyteltävä, sillä eilen en muistanut enkä kyllä jaksanutkaan. Niinpä vasen puoli päästäni tuli aamuyöllä kipeäksi kukonlaulun jälkeen.

Nyt kello on yli 16,

hyvä että tänään on lepoaikaa. Illan ruokapaikka täytyy selvittää, ehkä klo 20 paikkeilla päivällistä on jossain tarjolla.

Kuvan puut

ovat eukalyptuspuita, jotka ovat palaneet, mutta alkaneet kasvaa uutta versoa! Luin taannoin lehdestä, että helteellä ne voivat syttyä palamaan omia aikojaan.

Se vende,

eli myytävänä, lukee tosi usean talon tai huvilan edessä. Jotenkin surullista. Alakuvan talo sammaloituneine rakennuksineen myös vaihtaisi mielellään omistajaa.

Oma kuuden hengen

siisti huone meillä ikärouvilla. Jos talo täyttyy, ehkä huoneeseen tulee muitakin.

Alakuva kenties rantautuneen merenkulkijan huvilasta!

Ihastukseni aihe

tänään meren pauhu, noin +19 asteen lämpö, luonnon kauneus ja ikärouvien erinomainen sopeutumiskyky ja terveys.

Onnellisia ne, jotka saavat voimansa sinusta. Ne jotka kaipaavat pyhälle matkalle, pyhälle matkalle. Kun he kulkevat vedettömässä laaksossa, laaksossa, heitä virvoittavat lähteen vedet… (Unohdin tarkat sanat)

4 kommenttia artikkeliin ”Aaltojen laulua

1. Paula
    Ilahduin upeista kuvistasi, kun löysin tänne ‘Zaran’ vinkistä. Hän tuntee minut lapsuusajaltamme. Tapasimme taannoin uudestaan seurakuntani Senioritiistaissa, jossa hän oli luennoimassa.
    Olen omalla hiljaisella caminollani teidän kanssanne, iloisten rouvien kvartetti. Terveyteni ei mahdollista omaa vaellusta niissä ihanissa maisemissa, joissa nyt kuljette. Varjelusta matkaan! Rukoilen teille kaikille erityistä siunausta, millaisena se sitten itse kullekin aukenee.